NTAK-al kapcsolatos kérdésekre válaszok

Pár hete publikáltunk egy kérdőívet, ahol bármely vendéglátó egység tulajdonos vagy vezető feltehette a kérdéseit az NTAK-kal kapcsolatban. Ezeket a kérdéseket az NTAK munkatársai megválaszolták, amit most teljes egészében megosztunk veletek.

Kérjük, hogy ha van ismerősöd aki számára érdekes lehet ez az információ, akkor továbbítsd neki a linket vagy oszd meg Facebookon az oldal alján található megosztás gombra kattintva. Előre is köszönjük a segítséget.

FONTOS MEGJEGYZÉS: A kérdéseket vendéglátó egységek tulajdonosai és vezetői tették fel, azokat módosítatlanul továbbítottuk az NTAK részére és jelenítettük meg a cikkben. Ugyanígy a válaszokat közvetlen az NTAK munkatársai írták meg, azokat módosítatlanul jelenítjük meg.

Kérdések és válaszok

  • Hol lehet kapni általános ismertetőt az NTAK-ról?
  • Egy kis presszónak-sörözőnek mit kell tennie az ntak-kal kapcsolatban?
Az NTAK regisztrációról minden információ megtalálható az info.ntak.hu oldalon, az ingyenes VENDÉGEM Vendéglátás szoftverről az info.vendegem.hu oldalon tájékozódhat. A VENDÉGEM Vendéglátás szoftver használatát e-tananyagok, videók és letölthető segédletek támogatják. Amennyiben az itt található információkon kívül további kérdése merül fel, a 0-24-ben elérhető ügyfélszolgálat készséggel segít (elérhetőségei: telefon: 06 1 550 1855 vagy e-mail: turisztika@1818.hu).
  • Mikortól lép életbe a kötelező NTAK regisztráció és adatszolgáltatás?
Az MTÜ az NTAK bővítés szakaszos bevezetésére tett javaslatot a Kormánynak.

A regisztrációs kötelezettséget illetően a javaslat kiemeli, hogy az a 2021.november 1-én életbe lépésének megfelelően továbbra is fennáll, azaz minden nyilvántartásba vételi dokumentummal rendelkező vendéglátó üzletnek és turisztikai attrakciónak regisztrálnia kell az NTAK-ba legkésőbb 2023. július 1-ig.

Az adatszolgáltatást illetően pedig a javaslat szerint 2023. július 1. napjától az NTAK-ba történő adatok szolgáltatására és továbbítására kizárólag azon vendéglátó üzlet üzemeltetője és turisztikai attrakció működtetője köteles - saját vendéglátó vagy jegykezelő szoftverén keresztül -, amelyeknek 2022. évi nettó árbevétele szolgáltatási helyenként meghaladta a 100 millió forintot.

2024. január 1. napjától pedig azok a korábban említett szolgáltatók, amelyek 2022. évi nettó árbevétele elérte a 12 millió forintot, de nem haladta meg a 100 milliót.

A javaslatban a nettó árbevétel számításakor a vendéglátó üzletek esetében a vendéglátás jellegű kereskedelmi tevékenységéből származó bevételt veszi alapul, míg a turisztikai szolgáltatók esetében a turisztikai attrakció szolgáltatásaihoz kapcsolódó jegyértékesítésből származó tevékenység lesz a mérvadó.

A 12 millió forint nettó árbevételt el nem érő vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók számára pedig azt javasoljuk, ne legyen kötelező az NTAK adatszolgáltatás.
  • Mennyi időnk lesz a beüzemelésre?
A vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók 2021. november 1-től regisztrálhatnak az NTAK-ba. 2023. március 1-től az MTÜ önkéntes adatszolgáltatási időszakot indított annak érdekében, hogy a szolgáltatók megfelelően felkészülhessenek.
  • Mennyibe kerül havonta az NTAK?
  • Ki fogja ezt beüzemelni? Én nem értek az informatikához. Mennyibe kerül ez egészen?
  • Ha kell használnom az NTAK-ot, akkor milyen eszközt kell beszereznem, ami esetleg nem megy tönkre 2 hónap alatt az olajgőztől és a melegtől?
  • Ha kell használnunk akkor melyik szoftver, ami jó és gyorsan lehet vele dolgozni? Egy nagy rendezvényen vagy fesztiválon fontos lenne a gyorsaság és persze hogy ne kelljen plusz alkalmazott ezért!
  • Szoftvert, hol kapok?
Számos piaci szolgáltató szoftvere érhető el, melyek különböző megoldásokat kínálnak az NTAK felé történő adatszolgáltatásra. Ezekről az info.ntak.hu/vendeglatas#szoftverek oldalon tájékozódhat bővebben. Javasoljuk, hogy tájékozódjon az NTAK adatszolgáltatásra képes szoftver gyártók kínálata között, annak érdekében, hogy a saját üzlete számára legmegfelelőbb szoftvert válassza.
  • Hol található leírás a rendszer használatáról?
Az NTAK regisztrációról minden információ megtalálható az info.ntak.hu oldalon. Amennyiben az itt található információkon kívül további kérdése merül fel, a 0-24-ben elérhető ügyfélszolgálat készséggel segít (elérhetőségei: telefon: 06 1 550 1855 vagy e-mail: turisztika@1818.hu).
  • Milyen segítséget jelent ez egy vállalkozásnak?
A vendéglátó üzlet naprakész statisztikai adatokat lát üzlete teljesítményéről, illetve a későbbiekben a – szálláshelyekhez hasonlóan (ld. NTAK Iránytű) – a kapott adatokat visszamutatjuk részükre. A szolgáltatók ezáltal összehasonlíthatják majd vendéglátóegységük teljesítményét a hasonló üzletekkel (kizárólag aggregált, anonim adatok formájában), majd ezek alapján üzleti és marketing döntéseket hozhatnak, amellyel működésüket optimalizálni tudják.
  • Vannak-e egyszerűsítési lehetőségek?
A turizmus digitalizációja közös érdekünk, célunk, hogy az ország turizmusa versenyképes maradjon. Kérjük a szolgáltatók együttműködését a turizmus teljesítményének növelésében és a jogszabályok betartásában.
  • Mikor lehet tudni bármilyen információt az NTAK működéséről, a kötelező regisztrációról, vagy az adatszolgáltatás menetéről?
Minden, a rendszer működésére vonatkozó információ elérhető az info.ntak.hu oldalon. Amennyiben az itt található információkon kívül további kérdés merül fel, a 0-24-ben elérhető ügyfélszolgálat készséggel segít (elérhetőségei: telefon: 06 1 550 1855 vagy e-mail: turisztika@1818.hu).
  • Számok, költségek alapján az NTAK üzemeltető cég milyen bevételre számíthat?
Az NTAK rendszere nem fizetős, a Kormány által kijelölt üzemeltetőnél (Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.) a rendszer üzemeltetéséből bevétel nem keletkezik.
  • Miben segít ez a turizmus szakmának?
A vendéglátó üzlet naprakész statisztikai adatokat lát üzlete teljesítményéről, illetve a későbbiekben a – szálláshelyekhez hasonlóan (ld. NTAK Iránytű) – a kapott adatokat visszamutatjuk részükre. A szolgáltatók ezáltal összehasonlíthatják majd vendéglátóegységük teljesítményét a hasonló üzletekkel (kizárólag aggregált, anonim adatok formájában), majd ezek alapján üzleti és marketing döntéseket hozhatnak, amellyel működésüket optimalizálni tudják.
  • Mennyi a piacon elérhető NTAK adatszolgáltatásra alkalmas vendéglátó szoftverek havi költsége/díja?
Számos piaci szolgáltató szoftvere érhető el, melyek különböző megoldásokat kínálnak az NTAK adatszolgáltatás teljesítésére. Ezekről az info.ntak.hu/vendeglatas#szoftverek oldalon tájékozódhat bővebben. Részletesen egy-egy szoftverről az adott szoftver gyártójánál tud érdeklődni.
  • Miért jó nekem az NTAK adatszolgáltatás és adatok visszamutatása?
A vendéglátó üzlet naprakész statisztikai adatokat lát üzlete teljesítményéről, illetve a későbbiekben a – szálláshelyekhez hasonlóan (ld. NTAK Iránytű) – a kapott adatokat visszamutatjuk részükre. A szolgáltatók ezáltal összehasonlíthatják majd vendéglátóegységük teljesítményét a hasonló üzletekkel (kizárólag aggregált, anonim adatok formájában), majd ezek alapján üzleti és marketing döntéseket hozhatnak, amellyel működésüket optimalizálni tudják.
  • Iskola büfének is kötelező a szoftver használat?
  • Mozgó büfé autónak kell adatot szolgáltatni?
  • Van mozgóbüfé engedélyem is így is kell használnom az NTAK-ot?
  • Büfé kocsival vásárokon, rendezvényeken kötelező a NTAK-ba való regisztráció?
  • Mozgó büfékocsinak is kell használni ezt az adattovábbító szoftvert? Teaor szám: 561008
  • Lángossütőt üzemeltetek fix helyen. A kis büféknek is kell NTAK-ot használni?
  • Milyen TEÁOR számra Nem vonatkozik a kötelező szoftver júliustól?
  • Piaci büféseknek és szezon jellegű vendéglátó egységnek kell?
  • Kérdésem volna a működésem indokolja, hogy használjam én is a rendszert? Hétvégén vagyok nyitva otthon és alkalmilag kitelepülök rendezvényekre. Kenyérlángos sütéssel foglalkozom, otthoni bevételem csekély forgalommal működik. Korom és betegségem miatt kevés kitelepülést tudok vállalni.
  • Mozgó szolgáltatóként(kávézó) nem használunk pénztárgépet mert beleférünk a szabályozásba, kérdés: NTAK felé lesz- e online adatszolgáltatási kötelezettségem, vagy csak regisztráció szükséges adatszolgáltatás nélkül?
  • Egyszemélyes nyugdíjas vállalkozó vagyok kis kocsmával. Részemre is kötelező a rendszer használata?
    Szezonalis fagyizó igazándiból nem cukrászda, utcára árulunk! Itt is kötelező a rendszer?
  • Üdv! Mozgó boltként szereplő, csak rendezvényekre esküvőkre kitelepülő pultjaim vannak, ahonnan italt adok ki. Nincs is üzletem abszolút. Így az NTAK jelentés rám nem vonatkozik, igaz? Köszönöm!
  • Egyszemélyes vállalkozást működtetek reggel 5 óra 30-kor nyitok 10-órakor zárok /Lángossütő/. Ha azzal is foglalkozni kell, hogy jelentést küldjek az eladott termékekről tételesen az egy-egy vásárló esetén akár 10 percet is jelenthet. Ki fogja ezt kivárni. Nem turisták a vendégköröm, hanem munkába járó emberek. Mindenki időre megy dolgozni! Azért alkalmazottat felvenni, hogy üzemeltesse ezt a rendszert nem tudom megfizetni! Több mint 30 éve dolgozom egyedül! Talán be kell zárjam a lángossütőt?
  • Húsbolt felvette a vendéglátást, hogy tudjon helyben sütni húst. Nincs helyben fogyasztás, fő profil az élelmiszer kereskedelem, nem a vendéglátás. Neki kell adatot szolgáltatnia, vagy ebben az esetben nem?
  • Oktatási tevékenységgel foglalkozó cég, kizárólag oktatási napokon ebédet biztosít a résztvevőinek. Nem helyben főznek. A vendéglátást felvették büfé üzemeltetés miatt, ami szintén csak az oktatási napokon a résztvevőknek biztosít ellátást. Nekik a fő profiljuk az oktatás, kell adatot szolgáltatni?
  • Továbbra sem tudom elképzelni 6 nm zsírgőzben egy személyben ennek kezelését nem beszélve arról, hogy nem is értek hozzá. Úgy gondolom éppen elég kiszolgálnom pénzt kezelnem 60 évesen nem értek hozzá úgy érzem nem tudom majd kezelni nem beszélve arról, hogy szezonális üzlet vagyok és rengeteg költséget generál eddig nem volt szükségem internetre sem. Valószínűleg a bezárás mellett fogok dönteni, ha ezt kötelezővé teszik!!
Az MTÜ az NTAK bővítés szakaszos bevezetésére tett javaslatot a Kormánynak.

A regisztrációs kötelezettséget illetően a javaslat kiemeli, hogy az a 2021.november 1-én életbe lépésének megfelelően továbbra is fennáll, azaz minden nyilvántartásba vételi dokumentummal rendelkező vendéglátó üzletnek és turisztikai attrakciónak regisztrálnia kell az NTAK-ba legkésőbb 2023. július 1-ig.

Az adatszolgáltatást illetően pedig a javaslat szerint 2023. július 1. napjától az NTAK-ba történő adatok szolgáltatására és továbbítására kizárólag azon vendéglátó üzlet üzemeltetője és turisztikai attrakció működtetője köteles - saját vendéglátó vagy jegykezelő szoftverén keresztül -, amelyeknek 2022. évi nettó árbevétele szolgáltatási helyenként meghaladta a 100 millió forintot.

2024. január 1. napjától pedig azok a korábban említett szolgáltatók, amelyek 2022. évi nettó árbevétele elérte a 12 millió forintot, de nem haladta meg a 100 milliót.

A javaslatban a nettó árbevétel számításakor a vendéglátóüzletek esetében a vendéglátás jellegű kereskedelmi tevékenységéből származó bevételt veszi alapul, míg a turisztikai szolgáltatók esetében a turisztikai attrakció szolgáltatásaihoz kapcsolódó jegyértékesítésből származó tevékenység lesz a mérvadó.

A 12 millió forint nettó árbevételt el nem érő vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók számára pedig azt javasoljuk, ne legyen kötelező az NTAK adatszolgáltatás.

A kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet 4. mellékletében meghatározott vendéglátó üzlettípusok azok, ahol a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2. § 30. pontja szerinti vendéglátás tevékenység folytatható. Az NTAK-ba csak a 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendeletben meghatározott üzlettípus szerint lehet a vendéglátó üzletet regisztrálni, vagyis:

-étterem, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
-büfé, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
-cukrászda, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
-kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
-italüzlet, bár, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
-zenés-táncos szórakozóhely, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
-munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5629 – egyéb vendéglátás;
-gyorsétterem, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
-rendezvényi étkeztetés, TEÁOR’08: 5621 – rendezvényi étkeztetés;
-alkalmi vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
-mozgó vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás.

Amennyiben 2021. március 31-ig nem sorolta át vendéglátó üzletét, haladéktalanul keresse fel a területileg illetékes jegyzőt. Minden vendéglátó üzlet regisztrál és a munkahelyi/közétkeztetés, a rendezvényi étkeztetés, és a mozgó vendéglátóhely besorolással rendelkező üzletek kivételével adatot is szolgáltat. A vendéglátó üzlet üzemeltetője az NTAK-regisztrációt követően, NTAK adatküldésre alkalmas vendéglátó szoftver alkalmazásával, elektronikus formában biztosítja adatszolgáltatásra kötelezett vendéglátó üzletenként az adatszolgáltatás körébe tartozó adatok továbbítását. További információk a https://info.ntak.hu/vendeglatas#altalanos-informaciok oldalon érhetőek el.

Fontos, hogy az NTAK regisztrációra és/vagy adatszolgáltatásra a vendéglátó üzlet abban az esetben kötelezett, ha a területileg illetékes önkormányzat nyilvántartásba vette, vagyis rendelkezik nyilvántartásba vételi engedéllyel a fent megjelölt vendéglátó üzlet típusok szerint. Amennyiben vállalkozása tevékenységi körei között a fent említett valamely TEÁOR szám szerepel, azonban nem rendelkezik nyilvántartásba vételi engedéllyel, az NTAK regisztráció és adatszolgáltatás az Ön számára nem releváns.
  • Élelmiszerbolt felvette a vendéglátást, hogy meleg ételt tudjon árulni, ami helyben sütött fornetti. Nincs helyben fogyasztás! A fő profil az élelmiszer kereskedelem, nem a vendéglátás. Neki kell adatot szolgáltatnia, vagy ebben az esetben nem?
Amennyiben a területileg illetékes önkormányzat a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet 4. mellékletében meghatározott vendéglátó üzletként vette nyilvántartásba, akkor kell regisztrálni. Nem a helyben fogyasztás lehetősége dönti el az NTAK regisztráció kötelezettségét, hanem az, hogy az önkormányzat nyilvántartásba vette-e a kereskedelmi egységet, mint vendéglátó üzlet.
  • Miért nincs forgalmi alsó határ összeg a kötelező NTAK adatszolgáltatáshoz? (A falusi kis vendéglátóhely nem határoz semmit a turizmusnak, csak egy társasági hely az eldugott faluban. A 60 éves tulajok, alkalmazottak ezt már nem fogják megtanulni.)
  • Az egyszemélyes vállalkozásként működő egységeket, akik megélhetési vállalkozásként működnek miért nem külön kategóriát kapnak, mentességet?
  • Az lenne a kérdésem, hogy 6nm 1 személyes lángosozó, hamburgeres bódéban ez miként lesz kivitelezhető? 60 éves leszek rendkívül felhábórító és kivitelezhetetlen.
Az MTÜ az NTAK bővítés szakaszos bevezetésére tett javaslatot a Kormánynak.

A regisztrációs kötelezettséget illetően a javaslat kiemeli, hogy az a 2021.november 1-én életbe lépésének megfelelően továbbra is fennáll, azaz minden nyilvántartásba vételi dokumentummal rendelkező vendéglátó üzletnek és turisztikai attrakciónak regisztrálnia kell az NTAK-ba.

Az adatszolgáltatást illetően pedig a javaslat szerint 2023. július 1. napjától az NTAK-ba történő adatok szolgáltatására és továbbítására kizárólag azon vendéglátó üzlet üzemeltetője és turisztikai attrakció működtetője köteles - saját vendéglátó vagy jegykezelő szoftverén keresztül -, amelyeknek 2022. évi nettó árbevétele szolgáltatási helyenként meghaladta a 100 millió forintot.

2024. január 1. napjától pedig azok a korábban említett szolgáltatók, amelyek 2022. évi nettó árbevétele elérte a 12 millió forintot, de nem haladta meg a 100 milliót.

A javaslatban a nettó árbevétel számításakor a vendéglátóüzletek esetében a vendéglátás jellegű kereskedelmi tevékenységéből származó bevételt veszi alapul, míg a turisztikai szolgáltatók esetében a turisztikai attrakció szolgáltatásaihoz kapcsolódó jegyértékesítésből származó tevékenység lesz a mérvadó.

A 12 millió forint nettó árbevételt el nem érő vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók számára pedig azt javasoljuk, ne legyen kötelező az NTAK adatszolgáltatás.
  • El kell küldeni a bevételezési és raktárkészlet adatokat az NTAK felé?
  • Kiadásokat is tölteni és küldeni kell az NTAK felé?
Nem. Az info.ntak.hu/vendeglatas#bekuldendo-adatok oldalon is megtalálható információk alapján kétféle adatot kell beküldeni, ezek az alábbiak: rendelésösszesítők adatai és a napi zárás. Az adatokat vendéglátó szoftveren keresztül kell beküldeni az NTAK-ba.
  • Mit kell pontosan küldeni kötelezően az NTAK felé?
  • Egészen pontosan mikor és milyen adatokat továbbít az ingyenes szoftver?
  • Milyen adatot kell küldeni?
Az info.ntak.hu/vendeglatas#bekuldendo-adatok oldalon is megtalálható információk alapján a vendéglátó szoftver kétféle üzenettípust küld automatikusan az NTAK-ba: eseményvezérelt adatküldés során a rendelésösszesítők adatait, valamint a napi zárást.

Eseményvezérelt adatküldés

Az adott rendelés lezárását követően, az egy asztaltársaság vagy vendég által vásárolt/fogyasztott tételek összessége a rendelésösszesítő.
A rendelésösszesítőkről a vendéglátó szoftver az alábbi, személyes adatokat nem tartalmazó, statisztikai adatokat küldi be:

a. Tárgynap
b. Rendelés kezdete és vége
c. NTAK fő- és alkategória (ehhez hasznos információk itt)
d. Fizetési információk
e. Rendelt tételek:
f. Megnevezés
g. Bruttó ár
h. Tételszám
i. Mennyiség
j. Mennyiségi egység
k. ÁFA kategória

Napi zárással küldött adatok

A regisztrációt követően a vendéglátó szoftver naponta egy alkalommal, a nap lezárását követően automatikusan beküldi a tárgynapra vonatkozóan a napi adatszolgáltatás körébe tartozó, személyes adatot nem tartalmazó adatokat:

-lezárandó tárgynap;
-tárgynap besorolása;
-nyitás és zárás dátuma és időpontja;
-borravaló összege.

Ha az adatszolgáltatás üzemzavar vagy üzemszünet miatt meghiúsul, az adatszolgáltatást az üzemzavar vagy üzemszünet megszűnését követő napon teljesíteni kell.
  • Szezonális vendéglátók vagyunk. Naponta mérni kell a konyhai termékek fogyasztását (dkg liszt, olaj, hasábburgonya)?
Az info.ntak.hu/vendeglatas#bekuldendo-adatok oldalon is megtalálható információk alapján a vendéglátó szoftver kétféle üzenettípust küld automatikusan az NTAK-ba: eseményvezérelt adatküldés során a rendelésösszesítők adatait, valamint a napi zárást.

Eseményvezérelt adatküldés

Az adott rendelés lezárását követően, az egy asztaltársaság vagy vendég által vásárolt/fogyasztott tételek összessége a rendelésösszesítő.
A rendelésösszesítőkről a vendéglátó szoftver az alábbi, személyes adatokat nem tartalmazó, statisztikai adatokat küldi be:

a. Tárgynap
b. Rendelés kezdete és vége
c. NTAK fő- és alkategória (ehhez hasznos információk itt)
d. Fizetési információk
e. Rendelt tételek:
f. Megnevezés
g. Bruttó ár
h. Tételszám
i. Mennyiség
j. Mennyiségi egység
k. ÁFA kategória

Napi zárással küldött adatok

A regisztrációt követően a vendéglátó szoftver naponta egy alkalommal, a nap lezárását követően automatikusan beküldi a tárgynapra vonatkozóan a napi adatszolgáltatás körébe tartozó, személyes adatot nem tartalmazó adatokat:

-lezárandó tárgynap;
-tárgynap besorolása;
-nyitás és zárás dátuma és időpontja;
-borravaló összege.

Ha az adatszolgáltatás üzemzavar vagy üzemszünet miatt meghiúsul, az adatszolgáltatást az üzemzavar vagy üzemszünet megszűnését követő napon teljesíteni kell.

  • Rendezvényre csomagot hogyan rögzítünk?
    Esküvői csomagot hogyan rögzítünk?
Az info.ntak.hu oldalon megtalálható kategorizálási segédlet támogatja a szolgáltatókat abban, hogy termékeit besorolják az NTAK fő- és alkategóriáiba. Felhívjuk a figyelmet, hogy a kategorizálási segédlet csak egy ajánlás a szolgáltató számára, amely segít termékeinek csoportosításában, de a vendéglátóüzlet saját üzletpolitikájának megfelelően sorolja be termékeit. Jelen esetben étel főkategória, és ételcsomag alkategóriába sorolhatja be a rendezvényen értékesített ételcsomagot.
  • Mit jelent, hogy nem lehet nyitott asztal záráskor?
A napi zárás az adott vendéglátó üzlet üzleti napjának zárásakor, vagy legalább 24 óránként egyszer ellenőrzés céljából az NTAK számára küldendő, záró/összegző adatállomány. A VENDÉGEM Vendéglátás szoftverben a napi zárást csak úgy lehet beküldeni, ha nincsen nyitott rendelés (asztal), vagyis minden megkezdett rendelést lezártak a szoftverben.
  • Változó napi menüt hogyan kell elküldeni az NTAK részére?
Az info.ntak.hu oldalon megtalálható kategorizálási segédlet támogatja a szolgáltatókat abban, hogy termékeit besorolják az NTAK fő- és alkategóriáiba. Felhívjuk a figyelmet, hogy a kategorizálási segédlet csak egy ajánlás a szolgáltató számára, amely segít termékeinek csoportosításában, de a vendéglátóüzlet saját üzletpolitikájának megfelelően sorolja be termékeit.
  • Hogyan lehet majd a rendszerben kezelni, ha például valaki egész héten eszik és hétvégén szeretne fizetni?
Javasoljuk, hogy ne legyen utólagos fizetési mód a vendéglátó üzlet gyakorlatában. Két lehetőség van a szabályos üzletmenetnek megfelelően: vagy tételenként vigye fel a tényleges fogyasztás pillanatában, vagy előre fizetés legyen. Amennyiben egyösszegben előre kifizeti a vendég, ahhoz legelőször a termékek bekategorizálásánál egy új terméket hozzon létre egyéb főkategóriát, azon belül a nem vendéglátás alkategóriát választva, majd válassza ki a megfelelő fizetési módot (készpénz, bankkártya, stb), és fizetesse ki a rendelést. Ezt követően amikor a vendég tényleges fogyasztása megtörténik rögzítse azt a vendéglátás szoftverbe és fizetési módnak pedig válassza az egyéb/voucher fizetési módot.
  • Hogy kezeljük a kiszállított, vagy elvitelre kért termékeket, ami már ki lett nyomtatva nyugtával, és a vendég nem vette át, vagy nem volt megtalálható?
Mivel az értékesítés megtörtént, a szoftverben rögzíteni szükséges.
  • Ha nem vagyok nyitva (pl.: 2 hétig), akkor is kell minden nap jelenteni?
Ha a vendéglátó üzlet zárva tart, akkor az NTAK-ban jelölni kell az időszakos zárvatartást. A vendéglátás szoftverben napi zárást ugyanúgy kell küldeni a zárva tartott napokról, akár egyszerre, utólag is megtehető. A zárvatartás adatait beküldés után nem lehet módosítani.
  • Mi van, ha szezonális az éttermem. A zárva tartás alatt van valami plusz teendőm?
Ha a vendéglátó üzlet zárva tart, akkor az NTAK-ban jelölni kell az időszakos zárvatartást. A vendéglátás szoftverben napi zárást ugyanúgy kell küldeni a zárva tartott napokról, akár egyszerre, utólag is megtehető. A zárvatartás adatait beküldés után nem lehet módosítani.
  • Hova kell bejelenteni, ha időszakosan bezárok? 1-2 nap, vagy néhány hét?
A 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről alapján a kereskedő a működési engedély megadását követően az 1. melléklet B) pontjában megjelölt adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul, illetve a nyitvatartási idő hosszabb ideig, de legalább egy hétig fennálló változását az azt megelőző nyolc napon belül köteles bejelenteni a jegyzőnek. A nyitvatartási idő rövidebb ideig fennálló, egy hetet el nem érő változása esetén bejelentési kötelezettség nem terheli a kereskedőt. A nyitvatartási idő rövidebb ideig fennálló, egy hetet el nem érő változása a nyilvántartásban feltüntetett nyitvatartási időnél csak rövidebb lehet. A kereskedő a nyitvatartási idő rövidebb ideig fennálló, egy hetet el nem érő változásáról a nyitvatartási idő kifüggesztésével köteles tájékoztatni a vásárlót.

Ha az NTAK üzemeltetője hatósági adatszolgáltatás vagy a vendéglátó üzlet üzemeltetőjének értesítése alapján tudomást szerez az adatszolgáltatásra kötelezett vendéglátó üzlet, illetve a vendéglátó üzlet üzemeltetőjének NTAK-ban megadott adatainak változásáról, jogosult az NTAK-ban az adatokat módosítani, amennyiben a vendéglátó üzlet üzemeltetője azokat nem vezeti át 8 napon belül.
  • Adott egy vendéglátóhely, ugyanazon helyen csak az udvarban van egy büfé is azonos vállalkozó néven. Hány adatszolgáltatóra lesz szükségem? (a büfé csak hétvégén van nyitva)
Amennyiben egy szolgáltatási helyen több, ugyanazon szolgáltatóhoz tartozó vendéglátó üzlet található, akkor az NTAK regisztráció során ezt az „Új vendéglátó üzlet” gombra kattintva tudja megadni. Erről további részleteket itt talál.
  • Édesanyám 78 éves, és ő segít nekünk a presszóban, napi 2 órában, ő biztosan nem fogja tudni kezelni a rendszert, a kérdésem az lenne, hogy utólag (persze az adott nap) később is fel lehet vinni az általa eladott mennyiséget?
Nem. Az eseményvezérelt adatokat az adott rendelés lezárását követően kell beküldeni. A napi zárással küldött adatok a vendéglátó szoftver naponta egy alkalommal, a nap lezárását követően automatikusan beküldi a tárgynapra vonatkozóan.
  • A kiadó pult és a kassza távol van egymástól és egy 6 tagú család bejön kéri az ételt ki adja a megrendelt ételt a pultnál a pultos, de fogja magát a vendég és leül az asztalhoz és csak 5 ételt lát a pénztáros mert előtte áll a sor! Erről kapott 6 blokkot, de mivel leült a vendég és a blokk nála maradt ez csak később kerül be a pénztárgépbe. Ezt hogyan oldjuk meg! De számtalan kérdésem lenne még! 53 éves vagyok!
Ahogy eddig beütötte a pénztárgépbe, úgy járjon el továbbra is.
  • Össze lehet az NTAK-ot kötni pénztárgéppel, hogy ne kelljenott is külön adminisztrálni?
Az NTAK-ot nem lehet és nem is kell összekötni a pénztárgéppel, mivel az NTAK-ban csak regisztrálnia kell a szolgáltatónak. Az NTAK adatszolgáltatás minden esetben szoftveren keresztül történik. Az NTAK adatszolgáltatás teljesítésére alkalmas vendéglátó szoftverek közül van olyan, amit össze lehet kötni online pénztárgéppel, de erről az adott szoftvergyártója tud bővebb felvilágosítást adni. Az adatszolgáltatásra kizárólag az NTAK-kal kommunikálni képes, az MTÜ által kiállított Igazolással rendelkező vendéglátó szoftverek használhatóak. A piaci szoftverek listája itt elérhető: https://info.ntak.hu/vendeglatas#szoftverek.
  • Milyen gyakran kell adatot szolgáltatni és hányszor kell regosztrálni?
Az NTAK regisztrációt egyszer kell elvégezni, nagyjából 15 percet vesz igénybe. Az adatszolgáltatás minden lezárt rendelést követően automatikusan történik, továbbá a nap végén el kell végezni a napzárást is.
  • Nincs internetem, nem értek az okostelefonokhoz sem! Műszak végén utólagosan is fel lehet vinni a tételeket, akár otthoni számítógépről is?
Nem. Az eseményvezérelt adatokat az adott rendelés lezárását követően kell beküldeni. A napi zárással küldött adatok a vendéglátó szoftver naponta egy alkalommal, a nap lezárását követően automatikusan beküldi a tárgynapra vonatkozóan.
  • Hol lehet kérni az ingyenes szoftvert?
Az alkalmazás csak abban az esetben használható, ha a vendéglátóhely regisztrációja során a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ Vendéglátás moduljának szoftverválasztási oldalán kiválasztotta, hogy az adott szolgáltatási helyen az ingyenes VENDÉGEM Vendéglátás szoftvert szeretné használni és a használathoz szükséges beállításokat megtette. A VENDÉGEM Vendéglátás szoftver igényléséről és használatáról minden információ megtalálható az info.vendegem.hu/vendeglatas oldalon. Amennyiben az itt található információkon kívül további kérdés merül fel, a 0-24-ben elérhető ügyfélszolgálat készséggel segít (elérhetőségei: telefon: 06 1 550 1855 vagy e-mail: turisztika@1818.hu).
  • Van videós bemutató a Vendégem ingyenes vendéglátó szoftverhez?
A VENDÉGEM Vendéglátás szoftver használatát e-tananyagok, videók és letölthető segédletek támogatják. A VENDÉGEM Vendéglátás szoftver igényléséről és használatáról minden információ megtalálható az info.vendegem.hu/vendeglatas oldalon.
  • Miért is kell ez a NTAK szám és kinek?
Az NTAK regisztrációs szám szolgál a vendéglátó üzlet azonosítására. A felügyeleti szervként eljáró kereskedelmi hatóság (jegyző) ez alapján azonosítja a szolgáltatót.
  • Az adatszolgáltatáshoz minek az én ügyfélkapu belépőm és a jelszavam? Az nem elég, hogy ez a feltétele a regisztrációnak! Miért kell?
Az NTAK a felhasználók cégjogosultságát közhiteles nyilvántartásokban, automatikus ellenőrzi annak érdekében, hogy az NTAK rendszert kizárólag hitelesített, azonosított felhasználók tudják használni, illetve a rögzítésre kerülő szolgáltatók nevében csak olyan felhasználók járhassanak el, akiknek erre ellenőrizhető jogosultságuk van. Az adatkezelési tájékoztató innen letölthető.
  • NTAK kinek, milyen cégnek a tulajdona?
235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet határozza meg a Magyarország területén a szálláshely-szolgáltató, a vendéglátó üzlet üzemeltető valamint a turisztikai attrakció üzemeltető által a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központhoz való csatlakozás, valamint a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ működtetésének, a bekerülő adatok kezelésének, feldolgozásának és továbbításának, valamint a szálláshely-szolgáltatók és a tárhelyszolgáltató közötti adatfeldolgozási jogviszony, továbbá a tárhely működtetésének szabályait. A Kormány a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ üzemeltetőjeként és tárhelyszolgáltatóként a Magyar Turisztikai Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaságot jelölte ki.

Tetszett a cikk és hasznosnak találtad? Oszd meg ismerőseiddel is!
Facebook
Twitter
Linkedin

Szükséged van egy profi szoftverre?

Az Orsys éttermi szoftvert pont az olyan vendéglátósoknak találtuk ki mint amilyen Te is vagy!

  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Egyszerű a kezelése és könnyű betanulni,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Minden méretben profi megoldásokat nyújt,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Időt és energiát spórol meg neked és munkatársaidnak.

Próbáld ki kötelezettségek nélkül és kérd ingyenes bemutatónk.

Kérem az ingyenes demót
Érdekel a vendéglátás?

Add meg az e-mail címed és értesülj elsőként a legfrissebb hírekről, fontos eseményekről és hasznos tudásokról.

Sikeres feliratkozás
Hoppá, valami hiba lépett fel a feliratkozás közben.
Kapcsolódó bejegyzések
Hasonló tartamak