A hűségprogramok pszichológiája: hogyan érd el, hogy a vendég visszatérjen? - 1. rész

Egy étterem sikerének záloga a lojális, visszatérő vendégkör. A tapasztalatok és statisztikák szerint az üzlet forgalmának jelentős részét a törzsvendégek adják. Egy felmérés alapján például, habár egy átlagos étterem vendégeinek csak 19%-a tér vissza rendszeresen, ők hozzák a forgalom 70%-át (vagyis majdnem reprodukálják a 20/80-as szabályt). Ez jól mutatja, hogy a törzsvásárlók aranyat érnek. Nem véletlen, hogy a legnagyobb márkák bevételeinek akár fele is azon múlik, mennyire sikerül megfogni és megtartani a lojális vendégeket. Ráadásul új vendég szerzése akár 5-25-ször többe kerülhet, mint egy meglévő megtartása, és egy mindössze 5%-os javulás a megtartásban 25%-os profitnövekedéssel járhat.

A vendéglátásban különösen igaz, hogy a visszatérő vendég gyakrabban jön és többet költ. Egy Észak-Amerikában készült felmérés szerint pusztán azáltal, hogy valaki csatlakozik egy éttermi hűségprogramhoz, 20%-kal gyakrabban látogatja az adott helyet és 11-20%-kal nagyobb összeget költ, mint azok, akik kimaradnak a programból. Más szóval, a jól kialakított hűségprogram megváltoztatja a vendég viselkedését a vendéglátóhely javára. Nem csoda, hogy 2022-ben az éttermi törzsvásárlói programok aranykorukat élték; szinte minden nagyobb étteremlánc bevezetett vagy megújított valamilyen pontgyűjtő vagy kedvezményprogramot, hogy felzárkózzon a piacvezetőkhöz, mint a Starbucks vagy a McDonald’s. A hazai piacon is egyre gyakoribbak a digitális hűségprogramok – a papír törzsvásárlói kártyákat felváltják az okostelefonos alkalmazások és QR-kódos megoldások, amelyekkel nemcsak kényelmesebb a részvétel, de az éttermek értékes adatokat is gyűjthetnek vendégeikről.

Összességében elmondható, hogy a lojalitás kiépítése az egyik legjobb módja az üzleti növekedésnek egy vendéglátóhely számára. A törzsvendég nem csak maga tér vissza rendszeresen, de gyakran ismerőseinek is ajánlja a helyet, így az új vendégek becsábításában is segít. A vendégek megtartásába fektetett energia tehát sokszorosan megtérül. A kérdés az, hogyan lehet ezt a lojalitást pszichológiai eszközökkel ösztönözni – és pontosan ebben segítenek a jól felépített hűségprogramok.

A hűségprogramok pszichológiája – miért működnek?

A hűségprogramok nem pusztán anyagi kedvezmények halmaza, hanem pszichológiai ösztönzők ügyes rendszere, amely arra motiválja a vendéget, hogy újra és újra visszatérjen. Nézzük meg a legfontosabb pszichológiai elveket és mechanizmusokat, amelyekre egy hatékony éttermi hűségprogram épül:

Kölcsönösség elve (reciprocitás)

Az emberi pszichében erős szabály, hogy ha kapunk valamit, viszonozni szeretnénk. Ha egy vendég úgy érzi, a vendéglátóhely “szívességet tesz” neki – például kedvezményt ad vagy pontokat ajándékoz egy vásárlás után –, akkor benne is kialakul az igény a viszonzásra. Egy jól időzített jutalom (pl. egy ingyen desszert vagy ital a sokadik látogatásnál) azt az érzést kelti a vendégben, hogy tartozik annyival: újra eljön és vásárol, ezzel “meghálálva” a figyelmességet. A hűségprogram tehát a kölcsönösség érzését kihasználva épít kötődést – a vendég tudat alatt úgy érzi, viszonoznia kell a kapott előnyöket azzal, hogy lojális marad.

Jutalmazás és tanulás

A pozitív megerősítés elve alapján azokat a viselkedéseket ismételjük szívesen, amelyeket jutalom követ. Edward Thorndike klasszikus “effektus törvénye” kimondja, hogy a jutalom hatékonyabban formál viselkedést, mint a büntetés. A hűségprogramok pontosan ezt alkalmazzák: minden vásárlás után jutalmaznak (pontokkal, kedvezménnyel), így a vendég fejében a vendéglőben költött pénz pozitív következményekkel társul. A rendszeres jutalmak arra kondicionálják a fogyasztót, hogy szokássá tegye a visszatérést a vendéglátóhelyre. Gyakorlatilag egy jól működő törzsvásárlói program “belneveli” a vendégbe a rendszeres látogatást, hiszen tudja: minden fogyasztásával közelebb kerül egy újabb kedvezményhez vagy ajándékhoz.

Birtoklási hatás (endowment effect)

Hajlamosak vagyunk többre értékelni azt, amiről úgy érezzük, a miénk. Amikor a vendég pontokat gyűjt, vagy kedvezményeket halmoz fel a profilján, ezeket a maga tulajdonának tekinti, még ha virtuális is. A pszichológia ezt a birtoklási effektusnak nevezi – és azt eredményezi, hogy a vendég nem akarja veszni hagyni az összegyűjtött értéket. Ha már van 80 pontom egy ingyen desszerthez, nem fogom máshol elkölteni a pénzem, mert sajnálnám veszni hagyni azt, ami “jár” nekem. Minél több jutalompontot halmoz fel valaki, annál erősebb lesz a ragaszkodása a programhoz és ezzel az étteremhez. Éppen ezért sok program alkalmazza a kezdő bónusz trükkjét: rögtön az elején adnak ajándékba néhány pontot vagy kupont az új tagoknak, hogy kialakuljon bennük a birtoklás érzete. Ez részvételre ösztönzi a vendéget, mert már eleve nyertesnek érzi magát, eleve birtokol valamit, amit az elkövetkező időben gyarapíthat.

Cél-grádiens hatás (a célhoz közeledés motivációja)

A viselkedéskutatások szerint minél közelebb vagyunk egy kitűzött cél eléréséhez, annál keményebben igyekszünk – ezt hívják cél-grádiens hatásnak. A klasszikus kísérletben a patkány gyorsabban fut a sajt felé, ahogy csökken a távolság. Ugyanez működik a vendégeknél is: ha látják, hogy már csak egy kevés hiányzik a jutalomhoz, hamarabb visszatérnek, hogy elérjék azt. Egy valós kávézói kísérletben például a “Gyűjts össze 10 pecsétet, és a 11. kávé ingyenes” programban részt vevők gyorsabban haladtak, ha a kártyájukra induláskor 2 pecsétet előre megkaptak (így 12-ből 2 már megvolt, 10 maradt gyűjtésre), mint azok, akik simán 10 üres helyet kaptak. A “már félig megvan” illúziója ösztönözte őket a gyakori visszatérésre. Emiatt hatékony, ha a hűségprogram vizuálisan is jelzi a haladást – például egy alkalmazás mutatja a teljesítési sávot vagy azt, hogy „Már csak 10 pont hiányzik a következő jutalomhoz!”. Amikor a vendég látja a célt a horizonton, sokkal inkább motivált lesz újra betérni, hogy mielőbb elérje a jutalmat.

Státusz és exkluzivitás iránti vágy

Az emberek szeretik különlegesnek érezni magukat, és szívesen csatlakoznak egy „elit klubhoz”. Ezt használják ki az úgynevezett többszintű hűségprogramok, amelyek arany, platina, VIP szinteket kínálnak. A vendégek számára a magasabb szint presztízst és elismerést jelent – úgy érzik, a márka megbecsüli őket a hűségükért. Ez az önérzetre ható motiváció odáig is elmehet, hogy a vendég plusz vásárlásokat iktat be csak azért, hogy fenntartsa vagy elérje a magasabb tagsági szintet. Például a légitársaságok első osztályú lounge-belépőt vagy a „gyémánt” kártya presztízsét kínálják, de az éttermeknél is működik a dolog: egy VIP törzskártya különleges bánásmódot (pl. előfoglalási elsőbbséget, extra kóstolókat) biztosíthat, amit a tag nem akar elveszíteni. Egy 2023-as felmérés szerint a vendégek 62%-a egyetértett abban, hogy a szintekből álló hűségprogramban értékelve érzi a kitartó vásárlásait – vagyis a státuszszint érzelmi jutalmat is ad. Az exkluzív klubhoz tartozás érzése erős kötődést épít: a vendég nem csak anyagi okból hűséges, hanem mert büszke rá, hogy a “Gold” vagy “Platinum” szint tagja.

Hiány és sürgősség (a “lemaradok” effektus)

Nem csak a közgazdaságtan, a pszichológia is jól ismeri a szűkösség elvét, mely szerint ami ritka vagy időben korlátozott, azt értékesebbnek tartjuk. A hűségprogramok ezt úgy aknázhatják ki, hogy időszakos akciókat, limitált ajánlatokat kínálnak a tagoknak. Például egy „csak a héten dupla pontok” promóció vagy egy „az első 100 regisztráló extra kupont kap” ajánlat azt az érzetet kelti, hogy ha most nem tér vissza a vendég, lemarad valami különlegesről. Ez a fajta sürgetés megnöveli az azonnali visszatérés valószínűségét, hiszen senki sem szeretne kimaradni egy exkluzív lehetőségből. Természetesen fontos, hogy a “hiány” kommunikációja hiteles maradjon – pl. valóban korlátozott idejű legyen egy ajánlat –, különben a vendég bizalma sérülhet. De megfelelően adagolva a limitált idejű kedvezmények és exkluzív tartalmak erősen stimulálják a vendégeket, hogy gyakrabban látogassák az éttermet.

Személyre szóló figyelem és érzelmi kötődés

Végül, de nem utolsósorban, a vendég pszichológiai igényei közé tartozik a személyes megbecsülés érzése. Egy hűségprogram akkor igazán hatékony, ha a vendég nem egy a sok közül, hanem személy szerint „számon tartva” érzi magát. A digitális hűségprogramok lehetővé teszik a vásárlási szokások követését, így testre szabott ajánlatokkal lehet meglepni a vendéget. Például, ha tudjuk, hogy gyakran eszik vegetáriánus ételeket, küldhetünk neki egy exkluzív ajánlatot egy új vegetáriánus fogásra. A vendég születésnapjáról megemlékezve ajándék desszert vagy kedvezmény kupon küldhető neki. Az ilyen figyelmességek mélyítik az érzelmi kötődést: a vendég azt érzi, törődnek vele, ismerik és értékelik. Kutatások szerint az ügyfelek 84%-a hűségesebb egy márkához, ha annak van hűségprogramja, és a személyre szabott élmények ezt tovább erősítik. Ha a vendég különleges bánásmódban részesül, nagyobb eséllyel választja legközelebb is azt az éttermet a konkurencia helyett.

Összefoglalás

Látható, hogy a hűségprogramok sikerének titka a mély emberi motivációk megmozgatása. Ezek a programok egyfajta “pszichológiai receptkönyvet” követnek: adnak egy adag jutalmat, kevernek bele egy csipet versenyszellemet és exkluzivitást, hozzáadnak egy jó adag személyes figyelmet – mindezt azért, hogy a vendég érzelmileg is kötődjön a helyhez, ne csak az eszével kalkuláljon a kedvezményekről. Ha a vendég lelkében kialakul egy pozitív kapcsolat az étteremmel – mert jól érzi magát, azt érzi értékelik és megbecsülik –, akkor nem csupán “megszokásból” tér vissza, hanem meggyőződésből, örömmel. Ez az érzelmi lojalitás a végső cél.

Tetszett a cikk? A következő részben részletesen bemutatjuk azt is, hogyan kell egy hatékony hűségprogramot felépíteni!

Tetszett a cikk és hasznosnak találtad? Oszd meg ismerőseiddel is!
Facebook
Twitter
Linkedin

Szükséged van egy profi szoftverre?

Az Orsys éttermi szoftvert pont az olyan vendéglátósoknak találtuk ki mint amilyen Te is vagy!

  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Egyszerű a kezelése és könnyű betanulni,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Minden méretben profi megoldásokat nyújt,
  • Zöld pipa, ami azt jelöli, hogy igen
    Időt és energiát spórol meg neked és munkatársaidnak.

Próbáld ki kötelezettségek nélkül és kérd ingyenes bemutatónk.

Kérem az ingyenes demót
Kapcsolódó bejegyzések
Hasonló tartamak